Projektek
Erasmus+ 2021-1-HU01-KA120-VET-000047085 projekt
1. Célkitűzés
Projektmódszer bevezetése intézményünkben
A jelenkori munkaerőpiac nagy kihívások elé állítja a munkavállalókat. Az iskolai oktatás keretében megszerzett szakmai tudás évek alatt elértéktelenedik, korszerűtlenné válik, emiatt fontos a folyamatos megújulás. A munkaadók az ismeretek megléte helyett a kompetenciákra helyezik a hangsúlyt, ezért ezek fejlesztése elengedhetetlen a középfokú képzés ideje alatt. Erre a jelenlegi pedagógustársadalom sem elméletileg sem gyakorlatilag nincs felkészülve. A szakképzésben ezek a hiányosságok már a szakmai gyakorlat teljesítése során felszínre kerülnek. Ezt a problémát a gyakorlati képzőhelyeink is jelezték számunkra a kérdőíves felmérésünk során. Ezen égető problémára a legjobb választ a projekt oktatás bevezetésében látjuk intézményünkben, amely több kompetenciát is képes fejleszteni egyszerre.
Az 1-2. évben megvalósul a kapcsolatfelvétel a partnerintézményekkel, a team tagok elméleti és gyakorlati felkészítése, hazai és külföldi jó gyakorlatok megfigyelése, adaptálása, a 2. évben egy projekthét lebonyolítása intézményünkben a 10. évfolyamon. A 3-6. évben további tagok bevonása a programba, elméleti, gyakorlati felkészítésük és oktatók bevonása a külföldi jó gyakorlatok megismerésébe. A 3.évtől évente projekthetet tartunk, a ciklus végére a projektmódszer a pedagógiai kultúránk része.
A kérdőíves felmérést végzünk a team tagok körében a projektoktatással kapcsolatos ismereteik és attitűdjeiket illetően a program elején, a második év végén. Ugyanezt a felmérést elvégezzük a oktatói testület további tagjaival a 3. év elején és a program befejeztével. A programba bekapcsolódó diákok esetén bemeneti és kimeneti kompetencia kérdőíveket veszünk fel ill. visszajelző kérdőíveket töltetünk ki a gyakorlati helyek dolgozóival. sikeresnek tekintjük a programot, ha valamennyi kompetencia-területen legalább 20%-os fejlődés mutatható ki. Job shadowing esetén mérjük a résztvevő módszertani tudását a látogatás előtt és után. Önértékelő kérdőívek felvétele történik a program elején és végén az oktatók és diákok körében.
2. Célkitűzés
Turisztikai technikus szakmai képzés ágazati alapvizsgához szükséges gyakorlati tevékenységek elmélyítése, szakmai kompetenciák fejlesztése és igazítása a munkaerőpiaci és nemzetközi igényekhez
A turizmus ágazat szenvedte el leginkább a világjárványt és következményeit. Nagyon sokan elpártoltak a szakmától a bizonytalan helyzetből adódóan. Ennek következtében célkitűzésként fogalmazzuk meg, hogy még inkább hangsúlyossá kell váljon a turisztika minden területéhez kapcsolódó kiváló szakmai tudással rendelkező tanulók képzése, melyből nem hiányozhat a széleskörű szakmai gyakorlati ismeret, idegen nyelveken való kommunikáció, valamint a hazai és külföldi munkaerőpiac által igényelt kompetenciák fejlesztése, úgy mint probléma-felismerő - és megoldó képesség, kreatív gondolkodás képessége, vendégorientáció, digitális szakmai ismeretek, gazdasági-vállalkozói tapasztalatok elmélyítése. A szakmai felelősségvállalás és tudatosság jegyében az európai turisztikai szakmai területek megismerésén keresztül elméleti és piacképes gyakorlati tudáshoz kívánjuk segíteni tanulóinkat.
Az első 3 évben turisztikai profilú partnerintézményeket keresünk fel, kialakítjuk a szakmai csoportunkat, mely intézményünk szakoktatóiból és azon gyakorlati munkahelyek oktatóiból tevődik össze, akik a gyakorlati idő alatt oktatják a tanulóinkat. A 10. évfolyamos tanulóinkat vonjuk be a projektbe, mert őket érinti az ágazati alapvizsga. A továbbiakban a jó gyakorlatok elmélyítése következik. Projektmunka keretében egy közös turisztikai kiadványt tervezünk.
A pályázati tevékenység előtt és után átfogó kérdőíves felmérést készítünk a résztvevő gyakorlati oktatókkal és diákokkal. A pályázati tevékenység előtti kérdőívünk elsősorban a partnerintézmények és a résztvevők elvárásait, elvárt kompetenciáit, míg az utáni kérdőív a megvalósulás eredményeit, tapasztalatait tartalmazza. Eddig is készítettünk ilyen kutatásokat és sikeresen tudtunk hozzájárulni részleges eredményeinkkel nemzetközi és országos turisztikai szakmai kutatási projektekhez. Fontos elemként jelenik meg, mindkét oldalról a jobbításra való javaslat tétele. A feltárt hiányosságokra újabb megoldásokat keresünk, míg a bevált gyakorlatokat megőrizzük a továbbiakban is. Az elért eredményeket több csatornán publikáljuk (oktató honlap, webinárium, előadások..). Személyes beszélgetések során, önreflexió, ill. szakmai vagy idegen nyelv órákon egyértelmű visszajelzéseket kaphatunk arról, hogy mennyit fejlődött a diákok szakmai tudása, idegen nyelvi, kommunikációs/digitális kompetenciája.